Kleuteronderwijs
Jonge kinderen leren door te spelen. Tijdens het spel is er plezier en zijn kinderen gemotiveerd en geboeid bezig. Een leerkracht wil de kinderen nieuwe dingen leren en hen helpen zich verder te ontwikkelen. Hierbij is het belangrijk om duidelijke leerdoelen te stellen. Daarom gaan we op De Achtsprong vanaf januari 2021 werken met Onderbouwd.
Onderbouwd
Onderbouwd is een complete kleutermethode. Het denken en werken vanuit leerdoelen is de basis. Als leerkracht wil je het leerproces bevorderen. Daarom stellen we doelen
– ook in groep 1 en 2 – waarop we ons leeraanbod zorgvuldig afstemmen. Het doelbewust inzetten van uitdagend ontwikkelingsmateriaal, aansluitend op de behoefte van jonge kinderen, is daarbij belangrijk.
Met Onderbouwd is het mogelijk om een compleet en beredeneerd leeraanbod te maken. Naast het doelbewust inzetten van ontwikkelingsmateriaal wordt er gewerkt met routines, thema’s en spel in verschillende hoeken. Het is een kleutermethode waarbij spelend leren voorop staat. Altijd met een helder en duidelijk doel.
Handpoppen
Onderbouwd verbindt leren en spelen door met ontwikkelingsmateriaal gericht te werken aan leerdoelen.
Deze leerdoelen worden aangeboden in de kring en daarbij wordt er gebruik gemaakt van verschillende handpoppen. Ieder leerdoel heeft zijn eigen handpop, waardoor het voor de leerlingen zichtbaar wordt aan welk doel zij werken. Zo leren de kinderen nieuwe woorden met Wim de woordspin en laat Mien de meetmuis zien hoe je kan meten en wegen.
Onderbouwdonline
Leerkrachten willen graag weten hoe de leerlingen zich ontwikkelen en of er voldoende vordering wordt gemaakt. Als je weet waar een kind staat, dan kunnen er gerichte en haalbare doelen gesteld worden. Het onderwijs sluit op die manier beter aan bij wat een kind nodig heeft en komt zo tot effectief leren.
De registratie van Onderbouwdonline helpt om dagelijks inzicht te krijgen in de ontwikkelingen van het kind. Het helpt bij de juiste keuzes voor het herhalen of verrijken van een leerdoel. Omdat het belangrijk is dat kinderen ook zelf zien wat ze geleerd hebben, kunnen zij werken met hun eigen registratiekaart. Het kind wordt eigenaar van zijn eigen leerproces.
Spelend leren
Een kleuter leert voornamelijk door te spelen. Dit geeft ze de kans de wereld om zich heen te ontdekken en alle ontwikkelingsfasen goed te doorlopen. Zo verkennen jonge kleuters in de bouwhoek het materiaal. Ze stapelen om te stapelen, genieten van het omgooien, om vervolgens weer opnieuw te kunnen beginnen. Een oudste kleuter zal daarentegen goed nadenken over het gebouw dat hij gaat maken.
Uw kleuter zal vast wel eens vertellen dat de juf ook meespeelde in de huishoek. Door het meespelen van de leerkracht, wordt de educatieve waarde van spel vergroot. Kinderen die in het spel worden begeleid, ontwikkelen hun woordenschat, taalvaardigheid en aandachtsfunctie sterker. De leerkracht bouwt mee aan het spel en biedt hulp d.m.v. geleide participatie. Zo lokt de leerkracht het kind uit tot verdieping of uitbreiding van het handelen en het denken.
Door mee te spelen breng je het kind in de zone van naaste ontwikkeling. Dat is verschil tussen wat het kind al zelf al kan en wat het kind met ondersteuning van een volwassene nog kan leren.
Contact

Basisschool de Achtsprong
Kloosterstraat 31 • 3256 AH Achthuizen
0187 631 246 • info.achtsprong@dewaarden.nl