Leskracht
“Doe je boek open op bladzijde 20. Lees de tekst en maak de vragen.” Gelukkig is dat op De Achtsprong inmiddels ouderwets!
Bij ons ‘zoeken de kinderen het zelf wel uit’!
Onderzoekend en thematisch leren
Op De Achtsprong maken wij namelijk gebruik van de methode Leskracht! De vakken van wereldoriëntatie zijn in deze methode geïntrigeerd en gaan de kinderen op een actieve en creatieve manier zelf op zoek naar informatie. Bij Leskracht worden kinderen aangespoord om kritisch te denken en krijgen zij de kans om te werken vanuit hun eigen interesses en talenten. Zo krijgt ieder kind de ruimte om zich als persoon te ontwikkelen.
Belangrijk bij deze manier van werken is thematisch en onderzoekend leren. Dit gebeurt coöperatief, oftewel door middel van samenwerken in groepjes. Binnen die groepjes maken de kinderen afspraken en een taakverdeling. Vanuit een gezamenlijk thema stellen de kinderen zelf onderzoeksvragen op. Vervolgens gaan zij zelfstandig op zoek naar informatie. Ze maken gebruik van boeken, internet, filmpjes, interviews en onderzoekjes. Ondertussen wordt het proces door de leerkracht begeleidt. Het groepje brengt uiteindelijk al het geleerde samen in een eindproduct. Dan kan van alles zijn, bijvoorbeeld een presentatie, een verslag, een spel, een maquette e.d.
Niet alleen doen de kinderen veel kennis op, maar ook veel 21e eeuwse vaardigheden!
Uitgangspunten
Tijdens een thema maken we gebruik van een procesgericht aanpak en wordt er uitgegaan van de 7-stappen, die omschreven staan in de Leskracht-cirkel. Er wordt uitgegaan van 4 verschillende gebieden die dekkend zijn voor de kerndoelen van het SLO:
- Mens en samenleving
- Natuur en techniek
- Ruimte
- Tijd
De vakken van wereldoriëntatie komen in als deze gebieden terug.
Contact
Basisschool de Achtsprong
Kloosterstraat 31 • 3256 AH Achthuizen
0187 631 246 • info.achtsprong@dewaarden.nl