Snappet-onderwijs
“blended personalized learning”
Snappet is een digitaal onderwijsplatform, waarmee wij sinds enkele jaren werken in de groepen 4 t/m 8. Iedere leerling heeft een eigen chromebook en maakt hierop de lessen van de vakken rekenen, taal, spelling en lezen.
Inzichtelijk
De resultaten en vorderingen van de leerlingen worden met Snappet duidelijk in beeld gebracht. De leerkracht kan direct inzien hoe de opgaven worden gemaakt en past hierop zijn instructies aan. Dat gebeurt zowel voor als tijdens de les. De leerkracht ziet per specifiek leerdoel wie er extra uitleg nodig heeft, of wie er juist meer uitdaging moet krijgen. Op deze manier kunnen wij de lessen optimaal laten aansluiten op de onderwijsbehoefte van het kind.
Directe feedback
‘Vroeger’ maakte de leerling het werk in het schrift en keek de leerkracht na de les het werk zelf na. Pas de volgende dag kon het werk worden teruggegeven om te verbeteren, terwijl dan ook de volgende les al op de planning stond. Bovendien wist een leerling vaak al niet meer hoe hij aan zijn antwoord kwam.
Door te werken met Snappet, krijgt de leerling direct feedback op het gemaakte werk; het kind ziet meteen of zijn antwoord goed of fout is. Foute opgaven worden direct verbeterd, wat het leerrendement aanzienlijk verhoogd! Heeft de leerling het antwoord goed, dan wordt het beloond door punten en sterren te verdienen.
Adaptief
Met Snappet worden de opdrachten automatisch aangepast aan het niveau. Leerlingen die veel moeite hebben met een leerdoel, krijgen makkelijkere sommen. Leerlingen voor wie het doel makkelijk is, worden uitgedaagd met moeilijkere, complexere sommen.
Bovendien kan de leerkracht zelf specifieke leerdoelen en extra lessen voor de individuele leerlingen klaarzetten om aan verder te werken.
Eigenaarschap
Ook voor de leerling zijn de vorderingen per vak en per leerdoel inzichtelijk. Door middel van kleuren wordt duidelijk welk niveau ze hebben behaald. Het streefniveau geeft aan wat de individuele leerling minimaal zou moeten kunnen halen. Alle leerlingen, ongeacht het niveau, kan sterren verdienen en zijn streefniveau behalen! De kinderen worden hierdoor gemotiveerd en voelen zich verantwoordelijker voor hun eigen werk.
Tijdens de lessen krijgen leerlingen geregeld de kans om aan hun eigen leerdoelen te werken. Hij kan zijn leerdoelen bekijken en zelf een keuze maken in welke leerdoelen hij wil groeien. Zo is de leerling mede-eigenaar van zijn eigen onderwijs!
Contact
Basisschool de Achtsprong
Kloosterstraat 31 • 3256 AH Achthuizen
0187 631 246 • info.achtsprong@dewaarden.nl